onsdag den 1. september 2010

Cyser statusopdatering

Det cyser Projektet har kørt i et par ulemper. Så når gæringen aftaget dramatisk i dag, kun tre og en halv dag til aktive gæring, var jeg meget bange for, at jeg havde en stak gæring. Det er, når gæringen stopper, før alt det sukker, der forbruges, normalt for irriterende årsager. Men da jeg åbnede låget, og så den gyldne farve cyser, jeg vidste ting var på sporet. Når cider fermenter, viser det sig fra en mørk brun til en gylden farve. Denne lækre farve var et sikkert tegn på, at gæringen var på rette vej. Og alvor viser min pointe (bemærk araeometri flydende i cyser). Efter kun et par dage af gæringen, efter en smertefuld start, faldt grovhed 1,090 til 1,010. Det er en masse fremskridt for så kort tid. Fermentering bør slutte op i den næste dag eller så, og dette cyser bør være klar til omstikning denne weekend.

Ingen kommentarer: