søndag den 6. september 2009

Foelsomme Fern ... i haven

Må ikke du bare elsker når Moder Natur gaver du med vidunderlige planter? Om fem år siden jeg var begavet med en ukendt bregne. Det netop flyttet ind og gav sig i hjemmet. God ting, det er en dejlig gave-Moder Natur kan holde hende ukrudt. Jeg vidste ikke, hvad slags bregne dette anlæg var, men vidste det var en bregne. Selv om dens blade er grovere end de fleste bregner, det er en bregne, og det var temmelig let at identificere det. Den første frost gav identitet væk. Har du gættet den type bregne jeg taler om? Det er et følsomt Fern, alias Onoclea sensibilis. Min Southern Living Garden Book siger dette bregne er hjemmehørende i det østlige USA og breder sig ved underjordiske rhizomer. Bogen siger også, det kan være invasive i de rette betingelser. Efter stigende her for mere end seks år har jeg fundet det pålideligt spreder at danne en pæn klump. Frivillige vil poppe op i nærheden af fabrikken, men de er aldrig et problem, fordi en af mine venner altid ønsker en start!
Min følsomme bregne vokser i nærheden af min varmepumpe. Det modtager konstant fugt fra kondens dannes når varmepumpen er i afkøling mode. Jeg har gjort det muligt for selskabet at vokse til sit hjerte indhold. Det er på den nordlige side af mit hjem og tjener som en stor groundcover. Det supplerer hostas og hydrangeas voksende nærheden af det.

Og hvorfor gjorde de første frost give identitet en måde? Fordi, ifølge mine Southern Living Garden Book, denne bregne er mest følsomme for frost. Følsomme er et pænt ord for, hvad der sker med anlægget, fordi det i min have de følsomme bregne helt dør tilbage og er sorte med den første frost. Men aldrig bange, når foråret kommer det bounces tilbage ....

i haven ....

Ingen kommentarer: